apa barang

Apa barang

Saturday, August 21, 2010

Betul kata mak...puasa ada dugaannya

21.8.2010

Setelah mei9 menjemput cupcap di Putra Jaya .Mei9 dan Cupcap mengambil aku di Shah Alam
Kami ke Perlis ,Kekampung cupcap alor Banat kangar..sampai di kawasan teluk intan dalam perjalan zohor telah masuk.kami singgah di masjid yang terdekat.

" Mei tungu dalam kereta..ya" mei9
" kenapa ,uzur ke...tadikan puasa ? cupcap
"taklah.. Tadi masa buang air,cuci guna tisu tandas air tak ada"mei9cakap dengan hijau muka
" apa yang tak ok pulak .Jom sembahyang.."sambil mata aku memandang kambing yang sedang terikat di tepi jalan
" tadi Mei,bersihkan guna tisu je la..." tekannya
" ok la tu.. tisu tu ,kasar dan kesat...sudah cukup syarat bersuci" kata aku sambil menangal kasut
" kami tak faham terangkan nanti" kata cupcap sambil mei9 menganguk

"
"
"

selesai sembahyang sambung perjalanan..dalam kereta

" mei ingat lagi, dulu kawan-kawan cakap tak boleh ambik makanan dari mei sebab mei tak basuh dengan air apa tu? katanya macam tak puashati
" orang yang cakap tu ,tak memahami hukum FIQ dengan betul.."kata aku
" kadang kadang orang cakap cina tak basuh berak tu kenapa" katanya lagi
"hukum istijak boleh bersuci dengan batu,kayu,kertas asal permukaannya keras dan kesat.. jika hilang bau dan warna sudah menepati sunah dan hukum syarak....
cup dan mei ,sekarang jelas tak"?
cupcap menganguk faham
"kan bagus jika selalu macam ni... ini tidak asyik ke pantai dengan Kelly Man( baca n3 sebelumnya) ...saya faham "...katanya sambil menarik talipinggang



nota: jika tidak kerana bulan puasa mau aje aku telan kereta ni..tentu sebulan kenyang...baru amoi siam dan cina ni jalan kaki je ke perlis

51 comments:

elly said...

wakakaka...macam kena tembak dengan meriam buloh je....

elly said...

toreent??? apa ke benda nyer tu....

mier@merr said...

kamu di tag :)

ribena.illina said...

aikkkkkk? hehee~

cryclown said...

woha..org sekinchan gak:)
parit 9 bendang, sdm 2002-2004

Faarihin said...

kalo ko telan keta.. jawabnya ko masuk hspital la..

♥xaturen♥ said...

ermm,.. ko telan saje amoi-amoi tu,..
hehe..

;p petang besok saya nak berangkat gi bertapa kat 'Bukit Merah' mungkin saya membisu sekejap,..

محمد زهراوي said...

interpretasi ☺ gua mau bini amoi !

Afzainizam said...

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..
♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*♥♥*¸.•'´¯)¸.•' ´¯)♥
♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸**¸.•'´¯)¸.•'´ ¯)♥♥
----==--Ramadan Mubarak---==----
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥♥♥*`'•.¸_)`'• .¸_)
♥(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥*`'•.¸_)`'•. ¸_)♥
Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

uhhhh ular sawa pun tak telan gajah wehhhh... ni kan manusia nak telan kereta....

wahhhh puasa cam ni amoi-amoi jual baju, kasut, seluar pun cun-cun lahhhh rambang mata tengok

kata kila said...

telan kete? omooo

Aby said...

tak lengkap rasenye kalau tak besuci dengan air
kalau dah dirumah mesti aku cuci lagi dengan air

M a W a D D a H said...

rileks..rileks bro..hehe

adrinaqamarina said...

wah, mara bebenor tu.

nadirah_nor said...

pasal istinjak
kira okeyh k even ada air???

Cik Akma said...

kalo kereta api mybe boleh mkn. selamat beramall :P

ainz said...

Pegi perlis,ke?wahhh...rindunye perlis n org2 kat sane....dah lame xkesane..last pegi pn bulan12 2009..

Cikli said...

rasa tua bila baca tulisan anak-anak bujangan. apa lagi yang brutal.

sekamar rindu said...

banyakkan sabo..

redNing said...

sempt lg tgk kambing ye

maCy said...

kenapam maCy tak faham?

zonaku said...

ilmu perlu dikongsi...

terangkan dgn sebaiknya....


salam kenal

FyZa said...

bagusla 2..sharing is caring..kongsi pngthuan dgn org yg x taw..dpt pahala..

beautiful_rose said...

tulah kene sabar juga nak terangkan mende2 nie kt dorg kn.

kakcik said...

Singgah sebentar di sini.. :)

azieazah said...

Takkan nak telan keta sensorang? Ajak Kak Azie sama weyyyy!

Ain said...

daripada telan keta, baik telan badak berendam....

gerenti konyang sampai setahun...

hehehe...

salam kenal....

eelobor said...

entri ni ada berkait ngn yg entri lepas yer? nmpknya kena selongkar entri2 lama dulu la baru seronok komen

ibuintan said...

salam brutal..
slamat berpuasa.

DDrfauziah said...

Aslmkm.
:)
Bila buat sesuatu di luar kebiasaan, rasa macam dah sawan!
Mental macam dah brutal! :)

~AmyLiana8886~ said...

selamat berpuasa..hihi

ezam said...

Islam tu mudah.

tapi sering di susah2kan..

AyuE SurihanyOt said...

islam itu indah...




sebenarna aku tak paham entry ni derrr..

Zezebel said...

Telan kereta? Aik? Sedap ke makan kereta? Hehehehehe....

hemy said...

semuanya atas kebiasaan..yg mcm kita basuh guna air lebih afdhal dan rasa bersih..jadi rasa org lain basuh tak pakai air tu tak bersih

hemy said...

oh..lupa letak link

She is f.A.z.A said...

hahaha kelakar weh..
nasib baik ko x telan btol2..
if x kenyang sebulan pose ngeh3 =D

ainnoraini said...

mak aii!! sampai nak telan kete nampakkkk....

terima kasih sudi singgah kat blog saye tu...

i follow u....

a little less conversation said...

ak xphm la pe lu merepek ni der..haha

pape pn..lu telan sebijik tayar pn ak rasa amik mse 1 bln..haha

LiNda said...

Ermm ....

Anonymous said...

salam
dari dulu susah nak phm brutal ni
masa sekolah tak pernah baca buku tapi boleh dapat no 1/2

dua budak perempuan itu makwe dia..mei masa sekolah rendah lagi
cup masa di U.

jika pinjam duit mintak kat dia

p/s mr g.. aku pinjam mesen tebu sampai habis puasa


afandi rahaman

Dark Half said...

aku rasa penerangan ko kat awek 2 org tu ok jer...nape nak telan kete?dowg bom kau puas2 dulu ke sblom tu?heh....agak konpius

Wahidah said...

uik telan kete..tk pernah buat lg...tp kalo dh buat nanti feedback la mcm mn rasanya yea..:)

.sweet-ants. said...

asal x beli air mineral kat petronas je wat cuci..hahhaks!

kak ina kl said...

walau macamana pun akak mesti cari air...tak leh tanpa air..

ciK LyndaWawa igUana said...

kamu kapel ngan awekcina ke??

-HanaMichi- said...

sabau bro..mualaf, xdpt fhm semua dlm mase yg sngkt..bgus jgak berkawan ngan lu..dorg diguide...tuhan je leh balas...TAKBIR!! ehe

Fiq said...

hukum FIQH bukan hukum FIQ.

kalau hukum FIQ, aku yang berhak keluarkan fatwa.haha

penjejak maya said...

salam ramadhan..

relevan said...

Salam..

Nerzhul said...

jangan telan kereta nanti batal puasa.

¶A.K.I¶ said...

hehehehe!!!
xpe...
sabo laa....