apa barang

Apa barang

Monday, August 23, 2010

menterjemah sesuatu dibulan puasa amat penat untuk n3 di bawah

tajuknya bermaksud : puasa sampai tua

angah acil berpadah /bersurah ( makcik bercakap/memberitahu

bila lagik handak bebinik ( bila nak kahwin )

jurang pang ...amun bebinik hak dicarik...kalukok terhagak yg tuhak kinak.... ( kata orang ,kalau memilih perempuan,kot kot terjumpa yang tua )

amun tahagak yg tuhak imbah ham.....tuhuk pang ...bilang handak terpacol lantuhut... ( jika terjumpa yg tua ,dapat yang tua la.. nanti tercabut lutut )

bah....imbah ham,,,begegamat pang menjapai ( wah .. lalu slow slow la pegang )

jgn begamat banar angahnyak ( kamu jangan lambat sangat )

nota:sidiang ne klu garing ranai amun wagas ilah patir pang ( dia ni jika demam ,senyapjika sihat suara serupa petir...

,,

,,

tokoh tokoh terkenal yang berketurana bahasa ini kebanyakannya adalah kuat agama

http://laluansuteraulamaknusantara.blogspot.com/



http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=27120:ustaz-hassan-shukri-kembali-ke-rahmatullah&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

BEKAS Mufti Kerajaan Selangor Allhyarham,Datuk Ishak Baharum

mufti selangor sekarang Sahibus Samahah Dato' Setia Hj. Mohd. Tamyes b. Abd. Wahid
Dato' Seri Utama Diraja Mufti Selangor.

bekas menteri besar selangor Muhammad Ismail Abdul Latiff,Ahmad Razali Mohd Ali,Harun bin Idris dan Abu Bakar Baginda

yang wanita terkenal Siti Hasmah binti Haji Mohamad Ali

bekas meteri besar perak Tajol Rosli Mohd Ghazali ,

adun dan exco : dato hasan Ali


* kebanyakan keturunan yang mengunakan bahasa ini mendalami agama semasa kecil ,kebanyakan mereka tertarik kepada apa saja bersifat agama ,partinya,anak muda merka dalam tahun tahun terdahulu berlajar silat dan kebanyakan mesti tahu membaca al quraan


NOTA : ada orang kata aku, jawa,banjar,mendaling,batu bera ,bewen ,kampar dan cina

35 comments:

mier@merr said...

haha.... ada jodoh tak kemana

elly said...

Ok lah..yang lain-lain tu aku serius baca, statement ko kat bawah tu buat hidung aku kembang kempis tahan gelak..serius aku dah ilang apa aku nak komen...hehehehe...

p/s:ko teringin masak lemak patin tuh?

MOFASAD said...

bahasa apa nie?

aku baca yang melayu je.. pening aku bahasa tuh!

o kambeng hitam o said...

laaaa...suruh kawen ke rupanya. ces

ribena.illina said...

=D

cemomoi said...

paham la sikit

AINNZ ABIGGAILL said...

bahasa menda tue? pelik2 unik plak..tapi cam best.boleh buat "lembut lidah"

a kl citizen said...

cepatlah kawen....

Cik Akma said...

err bhse ape ni ek? sabah eh? :D

Faarihin said...

owh.. baru tahu..

bahasa banjar eh tu?

bestnya bleh cakap dlm bahasa lain..

semoga cepat dirikan masjid.. (^__^)

Anonymous said...

b/solo a.k.a mrg.. boleh bertutur dalam 14 dalek yg fandi tau la..
4 bahasa..cina,korea,jepun,bi

makdara TERDIVA said...

akak jawa+banjar..tp haram 1 pun x paham..huhu..

Ann said...

oooo pasal jodoh...makcik tu mbebel dlm jawa eh? haha so cari cepat...

adrinaqamarina said...

ouh. saya suka orang jawa! haha.

cryclown said...

hehehe..indah:)

alvin takda umah harga 8juta said...

nehh..bahasa banjar nik..napang bertakun..
kulaan niring napaan takurihing..


aku tau cakap bahasa ni..sikit2..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
:) Tu ler meraba-raba mencari maknanya.
Kalau arwah bekas mufti tu rasanya banjar ... sedaro sebelah cousin-inlaw suami Kak G di Port Kelang sana!.
Bila jumpa raya nanti Kak G boleh confirm la. :)

elly said...

maaf..aku guna ayat yang semua orang faham...

elly said...

maaf... aku terpaksa guna ayat panjang supaya faham....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

-mier@merr -
doa la tu
-elly-
wakakaka
-MOFASAD-
baca n3
-o kambeng hitam o-
kakakakaka

-Ann-
bukan jawa

-DDrfauziah-
terima kasih kak

Anonymous (afandi)
yang pandai cakap korea tu adek fida dan jepun hassan..
mak gua cakap lu rebus air tebu semalam cilakak

echah_syed said...

dulu waktu sekolah ramai kawan2 combi anak banjar.mmg tak faham bila dorang mengumpat combi hahaha :D

ciK LyndaWawa igUana said...

kamu org brunei or limbang?

Cikli said...

bahasa 1malaysia ke ni.

beautiful_rose said...

aku cuba untuk baca dalam bahasa itu.tapi gagal lain macam pula bunyinya berbelit2 lidah.huhuhu bahasa pe tu erk?

Arief Arf said...

ni bahasa ape eh.
banjar kan.
menarik.

X)

hentakbelipat said...

bebelit bro..suoh kawen mcm ini kene masuh google translate dlu kot

Cik_daya said...

okay.... dah faham dah...

NOTA : ada orang kata aku, jawa,banjar,mendaling,batu bera ,bewen ,kampar dan cina

JADI awak sebenarNya Aper???
salam ceria

pacifist said...

aneka dialek rumpun melau...terima kasih

pacifist said...

*melayu

Kazaztan Team said...

gitu citer ye...udah fahamm

PnConfused said...

dengarnya, mufti perak skang pon kulaan bro.. :)

ctmah said...

wah..kulaan ya..tp kadak hingkat basurah :D

kakLuna said...

angahnya,

'saman beikung tu warik bamban' tu apa?

warik tu gila ke monyet ke. mcm penah dengar.

Frodo Baggins said...

owh member wa banjar ...
kuat agama. serius.
org perak

Wahidah said...

uik..bahase pe ne eik???