apa barang

Apa barang

Tuesday, August 24, 2010

Siluman itu beriman di bulan puasa .....

kami bertiga sampai di penghujung jalan..Abang Man ,turun dan menolak basikal ketepi semak... aku dan Abang Yus menunggu ditepi jalan.... bulan terang serasa aku dalam 14/15 ramadan..

" koko tu banyak man...aku dah usha petang tadi" kata abg yus sambil menghidupkan rokok

"boleh raya kita tahun ni, boleh beli keset Metallica ,gua malas nak layan baraan tahun ni " kata abang Man sambil mengulung lengan baju

" aik engko kenapa jalan lambat G, (baca : aku la tu) cepat sikit " panggil abang yus ,suruh aku berjalan laju

"abg yus ngan abg man tak takut ke malam malam ni"? soal aku kepada kedua duanya

" nak takut apa bulan puasa ,hantu kena ikat " kata abg yus sambil senyum..

" habis abang yus tak takut apa apa lah"? kata aku sambil memegang songkok yg nak jatuh

" ya tak rock la takut. Dalam Dunia Ni, abg yus cuma takut ALLah.S.W.T" kata abg yus

" jadi sekarang ni abang dua orang ,tak takut kan ALLAh sebab tu nak pegi mencuri koko ini" kata aku lagi

tiba tiba abang man berhenti...

" sudah la ,hilang mode gua ini malam.. jom balik yang lu angkut budak ni kenapa" kata abang man

" dia cepat dalam mengutip koko,lagi pun besok dia yang tolong jual...mana nak tau jadi macam ni" kata abang yus


misi mencuri koko di batalkan sebab iman datang di hati ke dua suliman yang terkenal nakal di kampung....

***** islam belum tentu beriman ,orang beriman sudah tentu islam.....


nota: jangan mencuri di bulan apa pun...kejadian ini dirakamkan pada 18 tahun dulu masa aku sekolah rendah..abg man dan yus dah masuk 25 masa tu... sekarang abang yus di kampung jadi peniaga pengilang keropok... abg man jadi pegawai beso kerajaan di putra jaya.... sorry bro ..aku terkenang

70 comments:

adrinaqamarina said...

naseb diorang ada yang ingatkan kalo tidak, mungkin diorang bukan diorang pada hari ne.

elly said...

Aku ingat pegi petik koko dengan arwah wan aku...lagi byk masuk mulut aku dari masuk dalam tin...

citahrudin said...

skrg ni gua tgk ada baraan yg agak x sopan lah...lbh kpd nk syok-syok
bikin onar saja

Abd Razak said...

Salam..

Kiranya mereka beringat juga tu..

cemomoi said...

ngeh3x kekadang terpaksa belajar dari budak kecik... ilmu bukan untuk orang dewasa je

syabas

Werdah said...

Salam kenal

kecil-kecil cili padi.. boleh tahan.. alhamdulillah

ikan emas said...

hehehehe..



cerita laa...bab baraan tuu lak.

Skin chan dalam kenangan !

echah mashuri said...

haha.kenangan yang manis oh...kui9...

endiem said...

maca kecik.. masih tak reti lagi.

sahromnasrudin said...

salam saudara..bara an tue yg best tue..tradisi org jawa yang sgt unik..org tanjung karang mmg top baraan nie

redNing said...

sbg man ngan abg yus tu x sedar yg dorang yg nk jdi hantu mlm tu

kucingorengemok said...

wah hebat, mentazkirahkan 2 abang, hehe...

ada gak orang dulu² cerita makan ayam curi tapi cari pisau sembelih dulu :)

Ckin Kembaq said...

alhamdulillah sbb saudara brutalsolo ni mengingatkan..sekurang2nya dpt gak elak dari benda2 cmtu kan..terigt satu kata2, "Beruntunglah bagi orang yg dapt menghabiskan usia remajanya dengan perkara2 yang baik"...n_n...

kakcik said...

Alhamdulillah...

kesedaran itu tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. :)

Rowena Chasez said...

aiyooo...
xpe2..
2 zaman muda2..
(:

PnConfused said...

hahahah.. bagus2..... :)

makdara TERDIVA said...

syahdu plak membacanye...semoga cerita ni menjadi iktibar pada kita semua..

lionteen said...

bgus la budak tu..

xkisah la bula ape pun kan..
xbek mncuri:)

-HanaMichi- said...

eheh...terbantut dorg punye projek.

Nerzhul said...

terlepas dari kena kutip koko malam malam. hehe

azieazah said...

Ko dah minta maaf ke belum dgn BRO berdua tuh? hehehehe


ni bukan nakal lagi dahh.. udah macam Kacang Hantu dahh...hikhikhik!

kella said...

kenangan yang mampu mengundang senyum di bibir... :)

Ku Tak Sempurna said...

hehehe.. kenangan tak bole dibeli

.
.

abg berdua tu baca tak blog ko

;D

ctmah said...

Salam perkenalan,
kenangan dulu2 tu indah bila diingati,boleh wat kite tegelak sendirikn

aleen adela akoo ^_* said...

erk,baraan 2 ape eyh?yg org beararak dr rumah ke rumah lepas smayang raye 2 eyh?
pergh,tulus sungguh hati mereka stelah dberi hidayah.wiiii

atie said...

salam

terima kasih singgah blog saya org banjar ke nie.... he... saya pun org banjar yang tak reti bersurah banjar... he..he....n3 nie kira takut jugak derang kat tuhan ye

W S R said...

mencuri koko..?? koko tu apa..??

Ckin Kembaq said...

WSR > koko tu buah le..hehe

Zezebel said...

Hahahahaha... macam lucu plak cerita ni. cerita benar ke?
harap2 siluman berdua tu betul2 bertaubat.

HEMY said...

tahun ni aku dh kuar dari list baraan bujang kampung aku..mwehehehehhe

FyZa said...

wah bkn calang2 keja 2...18 tahun ek..lama gak 2..so congrats utk ko sbb ko berjaay wat dorg x m'curik t'masukla ko..huhu

alang said...

hehe. Teringat aku zaman budak2 dulu. Aku dan 2 3 sahabat baik ditangkap kerana mencuri. Well, nakal budak2. Tapi Alhamdulillah, kini, geng2 kami yg kena tangkap tu semua dah jadi manusia yg berguna. Ada yg jadi lecturer, engineer dan juga pegawai kerajaan.

P/s Trus insaf lepas kena sebat 5 6 kali tgh belakang oleh bapak aku. Tapi, zaman lani, bapak nak jentik anak pun taknak. Sayang sgt. Adehhh.

~~Ciklinn~~ said...

hihihihihih se baik misi dibatalkan..

hishh terinagtlah kecik2 mkn koko...

relevan said...

Weh..cilok buah koko ke?..

Mak Su said...

hahaha, kelakaulah pulak

deena farhana said...

salam..terima kasih sudi ke blog sy..slm pkenalan dr deena :) will follow ur blog..

♥ shiMawar ♥ said...

hahahahahaha..nice entri.. :)

mesti abg berdua ni tengah nyorok bwh kerusi pas bc entri ni.. :p

betul2..xbek mencuri time bln pose..bln lain pn xbleh mencuri gak..

Ann said...

mujur igt tuhan lagi..xjd nk wat jahat

Liliyuli said...

pergh! kejadian tu dirakam yek..dirakam dlm memory..

Hati Polkadot said...

kelakar :)

Dark Half said...

bagus btol budak pengutip koko itu..

Fiq said...

tringat zaman tuk kadok dulu kau slalu curik koko krunch.

isk isk isk

sekamar rindu said...

salam

betul...memng sepatutnya mcm tulah..
takut hanya pd allah swt saja..

BeJeRd In-Da HoUsE said...

pergghhh!!!dasat! siluman layan metallica...

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Nostalgia zaman2 nakal! :)

ciK LyndaWawa igUana said...

selamat berpuasa..n jgn mencurik..=)

tiafazunia said...

kahkah!
sbb kau dorang insap jap
tp da besor bejaya plak
bagus2! :)

shafarina said...

selagi tak buat, amalan jahat tak ditulis pon.

tapi bila terdetik nak buat benda baik, terus dapat pahala :)

.sweet-ants. said...

alhamdulillah. jgn bulan pose je jd baik. hahaha

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

hehehe...macam2 hal

mrs.ecam said...

hahahhahah klako...nsb bek la ko ade tuk meninsapkn dieorg ek...kui3

kak ina kl said...

dulu masa kecik..akak pun ada buat hal gak..biasalah bdk-bdk

EDDYLEBS said...

bagus..cuma nak tanya apa 'baraan' tu?

ckLah@xiiinam said...

nostalgia....

nasikputeh said...

ceyy..
nak kate kau la penyebabnya tak jadi nk merampok?

yela yela.

kau budak baik
wekk..
=p

~AmyLiana8886~ said...

nasib baik beringat lagi..hihi

Aby said...

memang tak boleh curi dibulan apepun
tapi mase kecil dulu awak juga pernah macam tu

Mr Noble said...

bagusla tak jadik curik :)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

wahh..berjaya dorang eh..

sib baik ada si adik ni kann..

Cikgu Jang .. said...

kalo dah habit gitu....bulan ape2 sama je....

ijad said...

memori lama ya...

hazeleyed lady said...

...like your style of writing...
bersahaja tetapi sinis...
no matter who you were...
knowing what you are and what you want to be then strive on it that counts...
Selamat berpuasa...dan beramal

myra arshad (: said...

haiyo. nakal. hAA

ciK LyndaWawa igUana said...

haahle..mesti la rindu ngan hencik bf..tapi dia tak rindu saya...

PeNaRi LaUt said...

iman adalah mutiara

LiNda said...

Sibbaik tak kena lempang ngan Abg Yus and Abg Man kann..kanns

jan said...

hahaahahha.memg klakar...

kak wan said...

KOKO..?
teringat..dulu ada sebtg pokok koko kat tepi umah MIL ..

hentakbelipat said...

pehhh..kejadahnye curik koko.hahaha..stail

Faarihin said...

hahaha.. bagus sungguh budak itu..

koko.. dulu ada je sebelah umah..