apa barang

Apa barang

Wednesday, September 1, 2010

Kelly Man Membayar zakat fitrah

31.ogas.2010

kereta berheti di pintu 6 ,masjid negeri Shah Alam. Kelly dan aku tercari cari amil zakat yang hensam..
sesampai di depan amil... kelly tercegat macam cicak tertelan kapur sebab tak tahu mana nak mula..
Aku pun cakap pada amil yang amoi ni kali pertama hendak bayar zakat...
'kelly tak tau doa dan niatnya"katanya sambil berbisik
" cakap saja nak bayar zakat fitrah " sudah lah.. sambil mata aku tercarik carik kot ada bubur lambuk free ,dah siap
" rm 7,zakat untuk tahun ini,cik..? amil bertanya
" NIna kelly Man" kata kelly
" nama islam nya" kata amil lagi
" saya guna nama ini dari dulu sampai sekarang, kata kawan saya tak payah tukar".. kelly Man
"oh begitu,ni rasitnya..." kata amil lagi ( aku dan kelly mengamin kan doa yang dibaca amil )

"
"
"

Dalam kereta...
" ingatkan zakat tu banyak kena bayar rupanya ,banyak tu je.. rasa lega"
" tapi Rm7 ringgit tu boleh ke ringgankan beban orang miskin" kelly Man
" selangor ada 2 juta lebih rakyatnya..tak termasuk yang berkerja disini 7hinggit kali dua juta berapa ya...?

" banyak tu.... bahgianya rasa jika semua orang tahu islam ni mudah dan ambil beratkan ..? kelly Man..

" ialah..jika semua orang buat kerja ..tentu semua orang tahu... pasal zakat ni jika di beri secara yang di perentahkan agama ..semua orang rasa bahgia...!!" aku menutup perbualan dengan menelefon opis... pening karang kena tanya macam macam


NOTA: mari kita membayar zakat fitrah..p/s org dalam jangan tau kutip aje..tak tau nak bagi...

60 comments:

Mak Su said...

apa ada pada nama, macam2 ada... tpi yg penting iman di dada

org organisekan zakat, lepas ni ulur ler....

LaiLiE iZaNi said...

br je my dad byrkan zakat thn nih...huhuhuuh

echah mashuri said...

masih lagi disponsor oleh emak utk mmbyr zkt fitrah..huuhu

adrinaqamarina said...

alhamdulilah dan tahniah sebab dah berjaya selesaikan tanggungjawab :)

tiafazunia said...

phewwww!
nseb ayah gua yg bayar zakat!
hoyehh!

MOFASAD said...

tahun pertama dia ye berpuasa?

wahhh

bangga lu beb... kim salam kat dia ok

Mr feckry said...

oh gua dah bayar zakat

Nerzhul said...

mari kawan kawan, kita bayar zakat.

mae said...

baru teman ingat zakat belum bayo..kat bazar ramadhan petang kang try usha..kalau nak lagi best bawak soya sekampit sedekah kat amil..

azieazah said...

Jika kita dah tahu nak bagi, mestilah yang menerima tu dari golongan yang tahu nak bagi juga..

Semoga diberkati.

cemomoi said...

bayo pitrah tujuh hengget

bayo zakat lain pulak... zakat emas, ternakan, pertanian, perniagaaan... aaaa ko dah bayo lum zakat pendapatan, yang tu jangan lupa bagi orang yang dah kija

o kambeng hitam o said...

perfff. kem salam kelly. ckp kat dy selamat pkai baju kebaya. errr...

DuniakuAbstrak said...

zakat da setel

teruskan 4 another step

gudlak kelly man!! =)

adrinaqamarina said...

eh ko ex mrsm jugak ke? wah. baru tahu. eh tu kisah benar juga la. :P

Daya said...

dah bayar dah :)

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Alhamdulillah ... sesungguhnya benar Islam itu cantik, indah & mudah!
Sekadar terkilan juga kerana tidak semua kutipan segera dipanjangkan ...
Pelek & sedih juga kerana lebih besar jumlah yang dijadikan dana terkumpul!

FyZa said...

dah bayr zakat kemarin..alhamdulillah..bapa sgt la RM7 2 klu ianya dpt kurangkan beban org x b'kemampuan kat m'sia nie..

makdara TERDIVA said...

kirim kat abah suruh bayar..segan nak jumpa amil..aci x?

aibaks said...

bayar jgn tak bayar..haha

Webmaster@Echam said...

Alhamdulillah.... dah selesai..

dylli said...

nice :)

GaDis CoMeL said...

bayar zakat kat pejabat JPJ. haha.

.sweet-ants. said...

ayh aku masih bayarkan zakat utk aku..
nasib org lom keje :(

penjejak maya said...

salam,

thanx ingatkan tak baya pun lg..

MSOM said...

brutalsolo,
malangnya ada jabatan agama yg terlalu banyak kerenah apabila yg memerlukan memohon bantuan. mereka bangga dgn jumlah kutipan yg besar saja, tetapi tak memanfaatkannya.

HonEyBuNNy said...

ila xtau la..abah dah bayar belum..nti dah kerja..kena bayar sndri lah..hehe

white rose said...

tahun ni abad den bayo kan...dia kata den belom kawin lagi, dia tanggung...
bahagia...

naz said...

biasa nya sekarang gua yang bayar untuk keluarga:)

Mario said...

ye betul tu...harap2 bila kita dah bayar tu...pusat pengutipan hanya memberi pada yg hak...

maiyah said...

salam.. jalani perintahNya.. ringankan beban yg tak mampu.. beban kita pun pasti ringan

elly said...

Macam mana nak cal..aku bukannya ahli nujum leh teka no tepon....

hilang 3 ari satu entry je ke?

kalau rajin borak malam ni...

elmo blurb said...

emh, nanti tanye ayah da bayarkan lom. :)

♥ shiMawar ♥ said...

betul2..klu sume sedar tggjawab, ringan beban manusia..dunia pn aman jek..lg2 bila brjalan dlm landasan Islam sepenuhnya..

Ku Tak Sempurna said...

haip!! jhtnya org dalam yg tau kutip je tapi tak tau nak bagi!!

.
.

kita tak halalkan baru tau, kaaaaan

LiNda said...

Yup !
zakat fitrah .
Take noted .

elly said...

YM aku ada kat profile...Bak sini YM ko...


Ko letih baca?? aku punyer ke?

nAmA wA jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR said...

skunk bole bayar zakat on sms tak silap wa..

She is f.A.z.A said...

itu memang wajib dilakukan .. =)

ainz said...

Tahun ni masih dibayar oleh ayah..tp kat melaka xsmpai rm7..rm6 lebih kalo xsilap..

~cik manis~ said...

ayah bayarkan zakat lagi V(^^)

fndrocka said...

2 juta tu org islam sahaja ke?

ciK LyndaWawa igUana said...

hai kelly man.=)

Aya de Luna said...

kirim salam raya kat kelly man.. :)

Cikli said...

baik betul walaupun brutal

Kuasai minda said...

Salam buat Nina Kelly Man, moga imannya dan iman kita semakin bertambah setiap masa...

Zakat adalah salah satu rukun Islam. Melaksanakannya akan menjadikan kita lebih sempurna... Semoga dengan amalan ini akan memberikan kebaikan kepada kita semua...

Mr Noble said...

zakat2 yg lain pon jgn lupe juga :D

nAzAriAh MohD MurAD said...

SAPE YANG BLOM BAYO JOM BAYO!
i folow u, n u folow me k!

10 said...

sekurang2nya dgn rm7 tu dapat membantu org yg susah...

luahfikiran said...

Salam,
Juga mengharapkan duit kutipan zakat ini dapat dimanfaatkan sebaik mungkin bagi memenuhi tujuannya. LF belum lagi.

Tapak Kaki said...

zakat fitrah bapak gua still tolong bayarkan.hehe

J@J@ / Bini The Rock said...

Thank's sudi beraya di rumah ku!
hehehe..

Fitrah??
alamak..blom bayor lagi nih!

xP

joyahsport said...

dulu2 abah bayor...skang cik abe lak bayorkan..hee...

kem salam same Kelly Man yek..

ribena.illina said...

abah bena dah baya dah zakat..heee~ =D

Zezebel said...

Dah bayar.
kat sabah baru RM6.80. murah dua posen. Hehehehehe.... datang la beli beras kat sabah.

Sharinginfoz said...

ingat zakat tu wajib kan, thanks

Berapa Kerap Topup?

zety said...

nina kelly man ni pompuan ke laki?

cik botoX said...

owh.....
adik sy dah bayarkan zakat..hehehe..

nabilah_2908 said...

even dh keje...zakat still ayah sy yg bayarkan... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BISKUT RAYA - PART 1

Azuan said...

p/s tue penting tue..hohoo

asuharAsuE said...

mari..mari..mari...kita bayar fitrah