apa barang

Apa barang

Sunday, September 19, 2010

Nak Balik Kampung Beraya Sekali Lagi

aku tiap tiap hari telefon mak aku..jika aku lambat mak aku telefon

isnin

aku : asalamulikum

mak: walikumsalam

aku: apa kabar mak hari ni

mak : sihat..
aku : baguslah
mak : kamu dah sembahyang ?

selasa :

mak : jangan tingal sembayang tau ..!!

aku: baiklah

rabu

mak : jangan lupa sembahyang..ingat Allah
aku : ya mak

khamis
mak : ingat Allah ,sembahyang buat betul betul

aku : ya


jumaat
mak : harini kamu ke masjid... jangan lupa sembahyang

aku: ya ya

sabtu
mak : jangan lupa hujung minggu jamah di surau atau masjid..sembahyang jaga

aku : helmy buat mak

ahad :

mak : jangan asik besukan lupa sembahyang... sembahyang bawak kain besih

aku : ya mak



nota; itu lah ayat mak aku setiap kali di telefon..susunan ayat aje berbeza isinya sama semenjak aku tercampak kehutan batu ni tak pernah dia tanya dah makan ke sihat ke cuti ke... semua adik aku kena ayat yang sama

42 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
MESTI ANAK EMAK NI ! DIA MENGINGATKAN KITA ! SERONOK MASIH ADA EMAK !

elly said...

Aku sayang mak ko....

Ko bila nak start puasa 6?

Mr feckry said...

wa..lu mesti ingat pesan die tu

Black_roses92 said...

bagus2.. sebab dia tau anak dia msti pndai cari makan..
mak kita pun mcm ni gak..

urmm..tang artikel tu, cerpen tu bukan kita yg buat. kita ambil copy paste dari iluvislam..and penulisnya pun ada kat bawah ---> penghujung cerita.

Kalau rajin, tengok la kat iluvislam.com. ;D

lionteen said...

wah..
bgus la mcm tu...

sbb mak syg kat awk la tu..
ye la..
mn ade mak xsyg ank kan..
hehe

FatinZol said...

mak ko bagus..dia sayang ko,sebab tu dia utamakan pesanan tu...

sonata anak kancil said...

emak sangat prihatin untuk mengingatkan anaknya...sembahyang tiang agama - displinkan diri - barulah hidup ikut sistem !

told la hejauw said...

abah aku plak kalo aku kuar jejalan

"semayang kat mna tdi??"

MiMiEy :) said...

sembahyang 2 tiang agama,
mak awak sungguh prihatin :)

iemaZAIMAH said...

mak iema pun gtu!btw,who u call azie just now??xde org pgl aku gtu ouh..haha!

masnurain said...

sy sayang mak saya..

amiza said...

salam
Brutal
betulkan comment saya ..tajuk awak selalu melindung isi penting..

Mr Noble said...

jap lagi zohor, jgn lupe smayang ye semua :)

aleen adela akoo ^_* said...

nnt smayang ingat daku dlama doamu.jgn sampai xkhusyuk smayang..wiiiii

echah mashuri said...

huhu....nsiht bonda jgn lupa!

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Solat tu tiangnya kan?
Kalau patah/cacat tiang, boleh roboh semuanya!
Begitulah kasih sayang ibu utk pastikan anaknya tidak alpa menunaikan kewajipan supaya selamat & bahagia dunia akhirat!
:) Kejap lagi masuk waktu Zohor.

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

orang tua tua nie paham anak anak diorang macam mana.. takat hal dunia dia tahu korang boleh handle punya.. yang bab akhirat nie jer takut korang terkucil sikit.. tu yang kene pesan selalu tu..

EDDYLEBS said...

Betul tu..mak aku plak asal telefon atau aku balik kampung selalu nasihat..jaga diri baik2, berkawan dengan org baik2, kerja baik2...seronok kalau balik kpg mesti mak sediakan ole2 untuk di bawa...

makdara TERDIVA said...

bagusla dpt mak yg selalu mengingatkan..mak sayang anak2 dia..dia taknak anak2 dia buat benda2 tak elok..sebab hanya sembahyang yg sempurna mengekang kita dr berbuat sesuatu yg dilarang..

ainz said...

sayangnye dia pada kamu... :)

citahrudin said...

mak yg true mmg begitu

beruang said...

napa mak kita sama ja isi perbualannya?

teddyuna said...

ibu yg baik..;)

Abd Razak said...

Salam...

Peringatan dari Rasulullah yang mak awak selalu sampaikan..

six.september =_= said...

sama la aku beb
talipon ja mesti cakap jangan tinggal solat

kot la nak tanya duet ada lagi ke

Syida Shukor said...

bagusnya makk hang !

kata kila said...

sayanggggg mak!

cik elyse said...

kirim salam MAKcik ye :D

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

tu tandanya mak awak sayangkan awak..dia tau mau awak terleka dengan duniawi...untung sungguh...

mamai said...

alhamdulillah ada orang nak bagitau sok kalau dah tak ada orang nak bagitau waktu sembahyang macam mana la agaknya kita yer

alang said...

Salam n Selamat Hari Raya ( Stil syawal lg. ) hehe. Btw, ko shah alam kan? jom sekali sekala kita lepak minum2. Saja nk tambah member2.

azieazah said...

Dah ada calun ke belum? Saya teringin nak berBESAN dengan MAK awak. Ahaks!

LaiLiE iZaNi said...

hehehe...bgsnye mak brutal solo!!..kte kdg2 lalai..so mmg perlukan org utk igtkan...hehehhe

Myra Arshad (: said...

alhamdulillah la dapat mak macam tu. selalu peringat kita :)

kimslm mak weh ! :D

adrinaqamarina said...

bagusla macam tu. calon mak mentua ne. hehe.

nur said...

semoga dapat jadi anak soleh sbb doa anak soleh buat bekal kita di sana kelak...

mimizuzuhaha said...

bagus mak ko.
dia nak anak jadi baik.

Aya de Luna said...

nak balik kampung beraya jugak,jumpa mak..

AlexiaAqram said...

mak gua pun sama. kita berkongsi mak ke?

Nerzhul said...

dan sembahyanglah bukan kerana emak suruh tapi tuhan yang suruh.

kella said...

alhamdulillah...
same le mak kita..hahahaha... sembahyang jgn tinggal.. dari kecik hingga dewasa! huhu...
besar makna.. :)

Nadia Harnisa said...

Mane2 mak memang macam tu..
Bersyukur selagi dia masih ada dan jaga hatinya