apa barang

Apa barang

Wednesday, November 3, 2010

menara 100 tingkat

Dari menara 100 tingkat itu
aku lihat pemudinya menjual harga diri
aku lihat pemudanya mabuk brandy

Dari menara 100 tingkat itu
si gelandangan tidur di jalan aspal
sambil berharap neon bersinar


Dari menara 100 tingkat itu
pemandu teksi sapunya melayu melidi
tokeh limo berbanga diri

Dari menara 100 tingkat itu
aku lihat warna miskin
aku lihat warna kepayahan

Dari menara 100 tingkat itu
penjaja di kejar di belantan
orang ibrani di riba di peha gebu
orang ibrani di beri susu

Dari menara 100 tingkat itu
indon mengira ringgit, di bawa pergi
cukung tersenyum perutnya boroi
bangla baju berkanji

Dari menara 100 tingkat itu
adalah janji kepalsuan
saudaranya SYITAN pembaziran

67 comments:

elly said...

Nape 2 kali terbit?

Cantik bahasanya...isinya nyata.....


p/s: kalau basikal itu bagus..tolong belikan...

kakcik said...

Di kaki menara 100 tingkat itu
aku mendongak ke atas
lalu kurasakan
bayang-bayangnya pun tidak mampu
memberikanku rasa dingin
apalagi mengenyangkan
perutku yang lapar!

ciK mOt (",) said...

eh ilang gua punya komen tadi...sedih ar gini...

Abd Razak said...

Salam...

ermmm...janji kepalsuan
seribu dalih dan alasan..

LiNda said...

Jgn terjun dari menara 100 tingkat ok !

♥ manje ♥ said...

dari bawah menara 100 tingkat itu
ada debu
ada kutu
ada hantu
melekat
berterbangan di mana2

namun
ada juga yg masih suci
suci dlm debu
yg satu dlm beribu
dari bawah menara 100 tingkat itu...

WaQheh said...

Dari menara 100 tingkat,
Aku melihat Otromen dengan rasaksa gadoh..lariiiiiiiiiiii

Kazaztan Team said...

puitis...tahniah...

Pencacai Alim said...

apa tu?

BonekadalamChermin said...

suka baca ini.

J@J@ / Bini The Rock said...

Dari Menara 100 tingkat







Ahhh tolongggg
aku gayat!

alien said...

jangan ada nanti di menara 100 tingkat itu
kisah terjunan maut lalu mati

piewahid said...

adik manisss... dengar sini abang bangla mau cakap:

itu bina 100 ka 1000 ka, itu cuma angka. suka hati dia mahu bina berapa tingkat juga sbb itu duit bukan dia punya poket sendiri keluar juga.

sikit2 mau cari makan sama mahu tunjuk sikit kuat jgn marah la adik manis....

org marah2 pun nanti election punya jam kalo, dia sokong juga.

p/s- lain kali tak suka cakap saja adik manis. jgn pukul abg sampai patah hidung la adik manis. abg merana!

piewahid said...
This comment has been removed by the author.
kakchik@ella said...

menarik. tahniah sbb mnggunakan otak kanan dan kiri. hehe ..

| Larasephia | said...

dengan melihat dan menilai yang tidak sempurna kita belajar menjadi sempurna

tahniah

yua said...

hakikat dan knyataan yg blaku zaman skarang ....

Rozita said...

malaysia boleh!!!

sahromnasrudin said...

tambah la setingkat lg..jadik 101

Nerzhul said...

100 tingkat gayat woooo

roeza said...

sgt setuju..
100 tingkat..
tak perlu.

CekWa said...

100 tingkat..ermmm tinggi tuuu....!!!

Werdah said...

Salam..

Ya tinggi-tinggipun bukan kita yang punya... kita tetap tertinggal di bawah ketinggiannya...

ainz said...

macam2 hal berlaku di bangunan 100 tingkat..

ikan emas said...

NI NAK GUNA OTAK TENGAH PULAK...

dari menara 100 tingkat itu..
ada senyum kecewa
ada tangis bangga
ada yang berjasa
ada yang bertenaga
ada yang merasa ..




kenapa takut dengan bayang ??

Afzainizam said...

♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*♥♥*¸.•'´¯)¸.•' ´¯)♥
♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸**¸.•'´¯)¸.•'´ ¯)♥♥
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥♥♥*`'•.¸_)`'• .¸_)
♥(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥*`'•.¸_)`'•. ¸_)♥

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda.


eeemmmm menara 100 tingkat iteww bukan menara kembar pertonas ....beb


dari atas menara masjid kita akan dengar azan berkumandang

dari atas menara masjid kita azan menyeru kita sembahyang...

dari atas menara masjid .... masih menyeru kita menuju kejayaan

Ann said...

psl menara 100tgkat ni lah..aku xbspdpt ngn member sorg ni(pyokong umno n keje pgw)...

hutng berbiliion....duit subsidi kene potong

katanya, menara 100tkgt tu perlu sbb nk jana pdptan negara...

aku: pekata duit tu guna byr hutang...dr potong duit subsidi

FyZa said...

nice entry la..ayt2 sedap ja..mcm kena ngan isi..gud! ;)

nama.aku.lynn said...

menara 100 tingkat~~

wujudkan?kt mn?=)

YOUsoF said...

nice..

HEMY said...

naisss...tajam sindirannya

makdara TERdiva said...

bukanke lagi tinggi lagi hebat darjatnye??? :P

MDT takleh duduk tinggi2..gayat okeh!

Is said...

membazir itu amalan syaiatan yer adek2..

relevan said...

Jadi bikin ke?..

Rebelle Me said...

menara 100 tingkat tu ape?
:p

tia said...

kenapa 100 ?

.sweet-ants. said...

biar hdup beralas tikar, berbumbung kotak asal hidup tdk 'sekejam' menara 100 tingkat

MELAH said...

dari menara 100 tingkat itu
ada juga yang cuba bunuh diri.


hehehe.

Zezebel said...

Saya tak pernah tengok menara 100 tingkat lagi. Kalau menara KL yang tinggi tu jer pun ada berapa tingkat jer kat atas tu. Hehehehehe.....

sz | m.s.s said...

menara 100 tingkat yg baru nak di bina ke? yg kontroversi... ;)

miya said...

dari menara 100 tingkat ku pandang bawah perghhh bleh tercirit bhai

alang said...

Aku lapar, Ku selak dompet, hanya tinggal berapa keping duit not merah. Lalu ku lihat jam, lagi seminggu gaji bai....... Arghh, Persetan dengan keadaan sekelilingku.

" Maplei, dunhill sekotak. ".

siti sarah said...

Assalamualaikum

Helmy, ini cikgu Siti Sarah
telefon kamu maxis tidak berjawab
telefon ,cikgu jika kamu ada masa

lupie said...

Hahahahah - so cool!!!
Menara 100 tingkat!
Boleh buang guli, tak kena tangkap!

~cik manis~ said...

100 tingkat,
punca peruntukan pendidikan berkurang,
guru lambat disahkan jawatan,
resultnye anak bangsa punah dek kemogokan cikgu D:

anntaj said...

nice...

sekamar rindu said...

salam..

kenapa 100 tingkat.? rendah sangat tu..

kak ina kl said...

takutnya naik menara 100 tingkat..tentu gayat dibuatnya

bspotgurl said...

menara 100 tingkat? ermm cemass gak nak naik tu

maCy said...

gayat2

aleen aiden said...

abg,kaler miskin 2 macamane kaler die?kelabu asap ke atau ijau pucuk pisang.hee

Hanis Azla said...

agak-agak apa pandangan org kat bawah bila mereka mendonggak ke atas yer??? Salam Kenal.

puteri said...

nilai menara 100 tingkat itu.....
100 tahun pun ok kot bantu hidup org2 susah

emymilia said...

sungguh puitis sekali dibaca...menara KLCC blom abis dijual dan disewa...ada hati nak buat menara 100 tingkat??? pi gi daaa..

PinQib said...

wahhh cayaaa laa. ko buley ganti a samad said

PinQib said...

wahhh cayaaa laa. ko buley ganti a samad said

PinQib said...

wahhh cayaaa laa. ko buley ganti a samad said

Biela Sapine said...

Dari menara 100 tingkat itu nampak segalanya

Amirrah Zawani said...

menara 100 tingkat..
memang satu pembaziran..
tak perlu kot..

gadisBunga said...

padat dan tepat!

Faarihin said...

menara 100 tingkat? kat mana ek?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sayupnya.....

takuuut...

Ku Tak Sempurna said...

tengok dr tingkat berapa smpi sume boleh nampak


:D

Anonymous said...

Ini la melayu jenis negatif.

APAHAL NAK TENGOK NEGATIF SEMUA?

Tak boleh ke nak usaha jadi maju.Kenapa semua dalam perenggan tu menjurus kepada perkara negatif?

Bodoh gila.

Zzzz...bajet dah bagus kondem sana sini.

ciK LyndaWawa igUana said...

selamat deepavali tambi..huhu

teddyuna said...

org ibrani tu ape ?

hazeleyed lady said...

inilah realiti...