apa barang

Apa barang

Sunday, January 2, 2011

pepatah bangang

gua tengah lepak ..sambil melepak gua bukak  Tb (TV) tetiba ada satu iklan ,promosi pasal satu filam melayu..
tajuk gua tak perasan pulak... tapi  ada la ayat satu ayat dalam filam tu keluar
sebaik baik jin..sejahat jahat  manusia kata mamat kat filam tu...sapa ajar dia .. jangan turut sangat pepatah melayu lama yang tak berilmu ni... mana pergi lembaga penapisan filam...
senang -senang mendakwa macam tu. Penat Nabi kita dulu berdakwah pada jin .jika baik jin, sama dengan jahat manusia...akal ada ke ?






nota:





“Jangan kamu jadi pak turut yang bersikap ’aku bersama-sama orang ramai; kalau mereka baik, baiklah aku, kalau mereka tidak baik, aku juga tidak baik’, malahan hendaklah kamu cekalkan hati kamu kalau orang ramai baik, ‘aku akan mengikut jejak mereka,’kalau mereka tidak baik, aku akan menjauhi kejahatan mereka’.” (Riwayat Tirmizi)

97 comments:

adrinaqamarina said...

sebab tu kte kena berpegang pada al quran dan sunnah~

lama rina tak jenguk bro, sihat tak?

Cik Akma said...

filem ape tu eh?

Sutera_suci said...
This comment has been removed by the author.
Fida Faizal said...

salam. Al Quran penyelamat jiwa :)

Abd Razak said...

Saya pun membantah ayat tu...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Selamat tahun baru 2011 semoga success dalam kerjaya dan kehidupan.


Dalam kehidupan, akak suka berpegang pada sunnah dan Al-quran.

cik emymilia said...

dalam iklan mane ek? tak perasan la plakss...

Enh Ear said...

betul gak kat brutal tu...
;) jgn lah iman kita terpesong dah lah...
selmat tahun baru ye.. semoga azam tercapai

JIJI YU said...

aku dabanyak kali da dengor pepatah ni..sampai kat negare arab pon ader gak

mira farhanah said...

haha.penah tgk iklan neyh.

kak wan said...

Dengar boleh ikut jangan...lama betul.............bercuti ke..

YanaMIB said...

iklan apa tu? =)

slmt tahun baru ^_^

THE LEKAT LEKIT STORY said...

adakah di sampaikan dlm nada bergurau?? Apapun.. lembaga penapisan filem maybe jaring dia dah rabak smpai tak tertapis yg tak patut
ENTRI TERKINI BONTOT MENGELEBEH

TUKANG KATA said...

penulis skrip jahil.

selamat tahun baru :)

Hunny said...

BS,

I guess its not pepatah.. Saya pernah dengar sebelum ni, cuma tak sure sumbernya.

mr.syazwan said...

sebab itu filem ni x tercalon anugerah dan x dpt sambutan

haha

Cempaka R.Minta said...

filem..damping malam : Ahmad Idham, Amy Mastura, Erynne Erynna, Azizah Mahzan ... betul tak awak???

shamsiah shamsuddin said...

kita sebaik2 kejadian..boleh plak disamekan kita dgn jin..
hish..tak patot sungguh na..

ikan emas said...

tu la jadinya kalau nk buat iklan suspen..kekadang ayat tergantung tu menyebabkan kes begini laa..

aduan dah diterima !

ciK mOt ©™ said...

der...ikut hati mat...hahahaha...

DuniakuAbstrak said...

salam tahun baru juga mas brutaL

Ummu~Ishak said...

selamat tahun baru! :)

aliaaroslan said...

lembaga penapisan filem kne collaborate dengan dewan bahasa. baru la rakyat tak confius nak guna ayat.

ezanoor said...

kene refer al-Quran balik... xde kot hadis gni....

i am S!L4H.. said...

owhh x pnah dgr lg ckp cmtu.....ehmm*pkir*

HonEyBuNNy said...

betul2...ada akal ke x neh..huwawwa

bujal X said...

malang tidak berbau.oi! gas masak kalau bocor bau.

Izunie R said...

selamat tahun baru brutal \0/

Isa said...

ar-rahman : 56. Di dalam surga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.

Semarak Api said...

owhh..sll dgr ayt tu.memula ingt tu hadith.huhu..

aku ade bc forum..ttb tpkir bl bc ni..

"seperti yang kita tahu Firaun, Haman, dan Abu Jahal merupakan contoh sejahat-jahat manusia, dan akan dimasukkan ke dalam Neraka. Sekiranya mereka ini (sejahat-jahat manusia) lebih baik dari sebaik-baik jin, tentu tiada satu pun para jin walaupun Jin Islam dapat memasuki syurga, jika benarlah dakwaan yang mengatakan bahawa Sebaik-Baik Jin Merupakan Sejahat-Jahat manusia."

ct kamila said...

selamat thun br.. :)

mae said...

selamat tahun baru....semoga jin mendapat idea yang betul mengenai manusia...

Afzainizam said...

Welcome..Happy..New..Year
╔══╦══╗╔╦╗  
╚═╗║╔╗║║║║ 
╔═╝║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║║    
╚══╩══╝╚╩╝
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selamat Maju Jaya... Di harapkan Tahun ini adalah terbaik dari sebelumnya...

Bulatkan tekad mencapai impian ... Bukan sekadar manis dimulut.. Bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam

itu mesti tengok citer mamat kahalid tu hantu Mak limah Jongang balik rumah

Liliyuli said...

bila incek brutal membebel~

Pena Marhaen said...

apsal diorang tak kata sebaik-baik setan sejahat-jahat manusia...hahaha!!

aleen aiden said...

point 2 boleh tahan bernas juga.slame nih dengar tapi xambek port sgt.maen pakai lalu ikot telinga je.skarang anda buat saya berfikir.trima kaseh!

tp kesimpulan blom dpt lagi.heh~

Bungakopi said...

slamat thun baru brutal solo..:)
smoga thun ini lbih indah.

IMANSHAH said...

ada ke??tak tengok lagi

little ain said...

rase macam citer damping malam kot, kan?

happy new year brutalsolo :)

wahida said...

selamat tahun baru bro...salam kenal, saya dah follow, kalau sudi follow me back k!!

.sweet-ants. said...

iklan apa ye x perasan plak, lg2 kalau kua pepatah2 ni mmg x amik port pon.

selamat tahun baru 2011!

whitecappuccino said...

selamat tahun baru juga ya..semuga tahun ini yg lebih baik dr tahun2 sebelumnya..

Faaein Himura said...

kena hati2 terhadap kata2..

itulah setiap kali dgr iklan tu.. tertanya2 gak.. ada ke pepatah cam tu?..

Pistachio said...

gua rasa, ada sebab statement jin tuh dikeluarkan.. paling kurang, supaya manusia meminta pertolongan hanya dari-Nya dan tiada dari lain...

dan kata2 lu juga ada benar..

tapi pilih.. dr sudut mana lu mahu pandang?

miya said...

:)

manusia. alpa. tak cakna

zul said...

marah sungguh bro pembukaan tahun baru ni..hehe

tq 4 info..

slamat thun baru

cemomoi said...

bukan jins samsudin yang kata tu yea

zarifahmr said...

dah tengok filem tu..'ustaz bakri' yang sebut kan..tak seram mana pun citer tu

CGG said...

selamat tahun baru bro:)
moga terus brutal tapi tak solo lagi..
huhu

pembaris said...

sebaik-baik jin aladin, dia bagi tiga hajat saja

- zuriey - said...

filem damping malam. eizlan yusuf a.k.a ustaz dalam citer citer tue.. ada makna lain agaknya cuba disampaikan

noor said...

diaorg nih xsensitif langsungkan..

sue. said...

pedih....T_T

Emira Darmia said...

selamat tahun baru abg brutal...

lembaga penapisan dah x dulik dah pasal ni...dah x amek port

dotblogspotdotkom said...

"penapis" filim tu tiris sebab byk sangat duit yg mencucuk2 tapis tu... huhuhuhuhu

ahsfantasy24 said...

adew pena dgar,
iklan filem apew ntah..
huhuhuhuhu~

-MsGoodNite- said...

err.. kalo tak silap, citer Jin Notty...

Cikli said...

bro,

ada pernah lu dengar jin rogol amah atau songlap duit baitul mal?

Aby said...

bagus nampaknye film tu
film ape tu brother?

nabilah_2908 said...

oh..perasan juga dgn kata2 tu...tp tiada pun yg suarakan...iklan tu masih lagi ditayangkan...

filem seram....yg tak bape seram...huhu...

jom ke APA KATA HATI pulak,
ENTRI MAKAN-MAKAN

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

tak perasan ..which iklan ye? btw, agak tak kena mengelurkan ayt sebegitu.

Hantu Kak Limah said...

sejahat2 manusia ..bile ade owang yg senang2 buang anak..uitt..tu pepatah ker...huhuhu....

anntaj said...

SALAM..
macam-macam kan???
:)

♥shin chan gurl♥ said...

salam tahun baru juga (:

My Little Diary said...

salam,
he3x... tak sempat tapis lah tu...

mellow city said...

hehehehhehe..jap..malam nih kat cari iklan tu

Hamba Allah said...

As Salam bro..
Tu dari filem damping malam kan kalau tak silap saya la..
Tu la orang zaman sekarang ni suka bebonar ikut je apa yang orang lain cakap atau buat..padahal bukan betul pun..cuba la rajin2kan diri buat research sikit..ish3x

Nur Nabilla binti Sazali said...

cerita ape eh ?

erisya nor said...

selamat tahun baru :)

nina syakina said...

wahhh.... mmg filem tuhh tak tapis kot... huhu... owh ya... nina follow sini yekk... ngeee

che'ila said...

yang farah fauzana berlakon tu ke bro...?

mie said...

iklan ke?
macam movie je..hehee

beautiful_rose said...

banyak pepatah melayu dulu yang tak relevan di guna pakai utk zaman sekarang.bukan nak menidakkan bahasa,tapi bila di lihat dan di fikir dari sedut logik akal,kadang2 boleh mendatangkn salah faham.

nora said...

penapis bocor ar tu

hans said...

filem Damping Malam
owh....salah ekk...
aku pun dah pening dah

P/S : Belia Benci Kuliah Minggu Pertama!

Azmi said...

bukan ke sejahat manusia adalah sebaik2 jin??
aku pernah dgr ustaz aku cakapp benda nih...bukan betul ke apa dia cakap tuh??
tak tahu la wallahua'lam

Afzainizam said...

Welcome..Happy..New..Year
╔══╦══╗╔╦╗  
╚═╗║╔╗║║║║ 
╔═╝║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║║    
╚══╩══╝╚╩╝
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Diriwayatkan dari Abi Said Al-Khudri, telah bersabda RasuluLLAH SAW :
“Sesungguhnya di Madinah ada golongan jin yang telah menganut agama Islam. Barangsiapa yang melihat sesuatu dari golongan Awamir maka hendaklah ia mengarahkan ia keluar (sebanyak 3x). Jika jin itu enggan keluar bolehlah dibunuh selepas itu kerana ia adalah syaitan.”

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, RasuluLLAH SAW bersabda
“Sesungguhnya jin Ifrit telah mengacau aku semalam supaya aku memutuskan solatku, dan sesungguhnya ALLAH membolehkan aku menguasainya. Maka aku berniat untuk mengikatnya di tiang mesjid sehingga orang ramai boleh melihatnya, kemudian aku teringat kata2 sdraku Sulaiman : Ya Tuhanku, ampunilah daku, berikanlah kepadaku kekuasaan yg tidak terdapat pada orang lain selain aku…maka ALLAH menolak jin itu dgn penuh kehinaan”

maCy said...

cun~

sastraboy said...

bukan hadis ke tu bro? tapi aku tak pasti detailnya lah. cuba check.

p.s- tapi aku pasti, memang hadis.

- GC - said...

cite baru ahmad idham tu.

Pencacai Alim said...

2 alam kot..hakhakhak

adek dah besar said...

gua rasa macam nak lempang bila ada cakap gua macam jin baik. keh keh keh

miszes ugly said...

macam macam..
ayat nak bikin panas je erk?
chill :)

MamaYatie said...

kena analisa betul2 dulu patutnya..suara ahmad idham tu kan

P.E.C.A.H.R.U.Y.U.N.G said...

selagi ayat tu...'tak membahayakan dorang'...semuanya boleh...

kella said...

hhaah, bila mula2 dengar tu rasa sangsi sangat

elly said...

Selamat Tahun Baru

menusuk hati said...

betul!aku pernah tengok iklan tu..kalau tak silap,iklan filem..hahaha!aku membayangkan seorang perogol itu lebih baik daripada jin yang jaga solat 5 waktu y Allah sangat kasih padanya.Hahaha!Perasan bagus

Sesumpah said...

filem damping malam en


ugh aku pun dah terkonfius yg mana betul statement tuh

@,@"

Pala Maldini said...

aku biasa dengar benda tu.. tak pernah pula check kesahihan nya...

manna_salwa said...

sebenarnya bkn baik or jahat akhlak la..

tp.. rupa jin..
sebaik2 rupa jin tu adalah seburuk2 rupa manusia..

jin memng la ade jin baik, jin islam.. tp. rupe mereka tu yg seburuk2 rupa manusia..
(pd manusia la, pd jin dorg lawa la kot)

wallahualam~

syaza kelyza said...

filem ape tuh ?

roeza said...

iklan cerite damping malam by ahmad idham tu kan?
ntahnyeee...setuju dgn komen ko..:)

aQmam JaFFar said...

haaa...taw!!cite damping malam....haha..eizlan yusof yg sebut dialog tu

alang said...

Salam bro.

Pandangan aku berbeza sikit. Sebaik2 jin adalah sejahat manusia. Aku sokong je ayat nie. Selagi sesorang tu bergelar manusia. Aku tak rasa dia jahat. Klau yg jenis rogol anak sendiri, makan duit baitulmal. Rompak sana sini. Tu bukan manusia. Tu haiwan takpun iblis bertopengkan manusia. Tak layak bergelar manusia.

Ain Zulaikha said...

filem apa?

NaniRostam said...

Dengan erti kata lain.....tak akan pernah wujud jin yang baik sampai hari kiamat.

Bahkan misi jin di atas mukabumi ini hanyalah mahu menyesatkan dan memesongkan akidah manusia sampai hari kiamat.