apa barang

Apa barang

Sunday, March 20, 2011

post khas untuk Gedek!! DAN DITUJUKAN UNTUK BLOGER PEREMPUAN

 DITUJUKAN KEPADA BEGINS AT-FORTY... YANG INI


Diceritakan,bahawa ada seorang datang kerumah.KalifahUmar untuk mengadukan perangai buruk istrinya.
apa bila orang itu tiba dipintu rumah Kalifah,tiba -tiba dia terdengar isteri kalifah sedang marah -marah dan kalifah berdiam diri sahaja,tidak menjawap sepatah pun...
    Maka orang itu tidak jadi mengadu,malah tergesa-gesa hendak pulang kerumahnya...
tetapi orang itu sudah di lihat oleh kalifah uma. Maka bertanya kalifah Umar" Apa hajat mu datang kemari?
jawap orang itu" tidak ada apa-apa wahai Amirul Mukminin...
" mengapa datang jika tidak ada apa -apa ?" tanya kalifah umar lagi
" sebenanya sya datang ini utuk mengadukan kelakuan buruk isteri saya, wahai Amirul Mukminin.Tetapi
tiba -tiba saya mendapati tuan hamba juga mengalami nasib yang sama seperti saya."

Berkatalah Kalifah Umar :
"wahai sudara ku !Aku terpaksa menagung semua itu kerana aku terhutang budikepadanya dia telah memasak
makananku ,membasuh pakainku dan menyusukan anakku,padahal semua itu tidak wajib keatasnya.
Dan dia juga tempat kemeseranku,di mana hatiku merasa tengang dan terlindung daripada melakukan
yang haram. bagai mana boleh aku memarahinya, jadi aku hanya bersabar dan memekakkan telingasahaja "

kata orang itu pula: saya menangung nasib yang sama seperti tuan." dan ingin berlalu

Maka berkata Kalifah umar lagi :
"wahai saudara ku! Bersabarlah atas kelakuan istrimu itu.


NOTA 
BRO GEDEK JANGAN  MARAH ..
KEPADA BLOGER WANITA UNTUK LEBIH JELAS SILA KE SINI



.

79 comments:

adan said...

bro,
blogger lelaki boleh komen?

entry yang menarik bro.. memberi peringatan pada lelaki...

ghost writer said...

ouch sori...gua lelaki.

tapi zaman nabi dulu pun ramai yang gentlemen...dan punya perasaan kasih yang sangat kukuh.

Marina Monroe said...

Berleter dan perungus, Adalah perangai yg buruk dan merugikan...tiada keiklasan disitu..

Cikli said...

bro, ini cukup menginsafkan.

~NieZa~ said...

nice entry :)
kadang2 prmpuan bleter cuma hlngkn stress so buat pekakkn tlinga sja la..lepas bbrpa jam xkena layan pndai sejuk sndiri la 2..hehehe

sayangsayangibu said...

tiada manusia yang sempurna

Cik Ina minat Do do Cheng said...

adik ku, kalau semua lelaki cam tu,aman dunia. Jadi peremupan ni penat tau. Kebanyakan lelaki Makcik rasa tak boleh buat cam perempuan buat, dimana kebanyakan perempuan yang dah berkahwin dan beranak pinak, boleh kerja cari duit ngan bereskan kerja rumah dan uruskan anak.

Panglima Muda said...

perempuan harus ada saingan di didalam rumahnya.... saingan menyebakan mereka sedar betapa ia perlu menyayangi suaminya dan merebut kasih sayang suaminya

Kazaztan Team said...

bila lelaki penuh ilmu di dada baru layak jadi imam...ehem...ehem..ehemm..

TiKa LEh said...

ada ke lelaki mcm ni skrg??hehe

wa khairul onggon said...

Bagus nih... i like! info yg sangat berguna.. :)

Ummu~Ishak said...

bahagianya kalau semua suami tahu bidang tugas seorg isteri

wa khairul onggon said...

Oh lupa.. i follow.. :)

bunga said...

haha..bunga pernah dengar citer ni..

suka..heheh..jadi wahai lelaki fahami kami yang suka meleter..hakahka..

tapi bunga susah nak meleter..sekali ckp..xpaham sudah..terus jer diam n xckp..hahaaa..

Faaein Himura said...

tapi lelaki sekarang bleh tahan ke kalo isteri dia membebel?

puteri said...

teringat satu kisah..

(nampaknya ini mungkin bukan sekadar komen, hehe)

seorang lelaki bertanya kepada seseorang tentang petua untuk menangani isterinya yang kuat membebel.

pendekkan cerita, si lelaki itu meninggalkan isterinya di dalam telaga
(mengikut petua yang diberi)

selang 39 hari berikutnya, (sepatutnya 40), si lelaki itu pun nak pergi ambil isterinya di dalam telaga berkenaan.

tengok2 yang keluar dari telaga itu bukanlah isterinya tetapi adalah seekor jin.

lalu si suami bertanya:
siapa kau? mana isteriku?

jin:
aku jin. dia di bawah.

suami:
kenapa kau yang kelaur?

jin:
aku tak tahan dengar dia membebel.

zati embong said...

x mintak lebih2,asalkan lelaki menyayangi spnuh hati pn da cukup O.o

i am S!L4H.. said...

baik nye kalo ade lelaki mcm tu.
tapi si isteri, adehhh jgn la menguji sgt kesabaran suami. bahaye tu.

Cikgu Nurin said...

Isteri berleter tak semestinya dia tak sayang..cuma kadang kadang dia perlu perhatian suami...atau itu satu signal...dia suruh bawak g coti-coti...muahaha...

aleen aiden said...

"wahai sudara ku !Aku terpaksa menagung semua itu kerana aku terhutang budikepadanya dia telah memasak
makananku ,membasuh pakainku dan menyusukan anakku,padahal semua itu tidak wajib keatasnya.

hal d atas tidak wajib bagi isteri ye?

afuan shah said...

semoga lagi rajin menulis!!:)

gedek! said...

Ok, bro...

AKu anggap aku beruntong ada teman yang mengingatkan aku secara langsong...

Kau memang bes!

Tapi aku nak utarakan tak puas hati stu je...

Lable entry ni... 'SENGAL MALAM' ?.... Huuauaaaaaaa!

ayunda maajis said...

ok ni la lesen aku nak membebel sepanjang hari lps kawin nnt.ahaha..

Iza said...

As salam..
Info yg baik untuk kaun Adam baca..
Supaya lebih menghargai wanita..

Teratak Usang

Fadzli Amir said...

Itu lah yang sepatutnya sebagai seorang suami....

cek chun said...

uncle gedek,
nasibler :p

ezanoor said...

sedang berusaha jadi suami baik ye bro??? hehehe

Pena Marhaen said...

err..aku tak tau nak komen apa..hehe

Cik Akma said...

fitrah wanita kot. accpt je selagi boleh bertahan :D

Nur Misnan said...

forgive n forget
give n take...

AizA said...

mmg ia tidak wajib ke atas isteri utk melakukan kerja2 sebegitu,,

sedarlah wahai wanita, isteri yg memudahkan besar pahalanya..

Rasulullah pernah berkata "Jika ALLAH mengizin manusia sujud ke atas manusia lain.. Maka aku akan meminta para isteri agar sujud kepada suami mereka..."

didiklah diri agar menjadi wanita yg zuhud and qanaah

iekasub said...

nicee.. :))

JIJI YU said...

aku akan berusaha mnjadi yang terbaek buat bakal isteriku...

JIJI YU said...

aku akan berusaha mnjadi yang terbaek buat bakal isteriku...

erisya nor said...

salam,

good entry. bukan saja peringatan buat kaum adam agar banyakkan bersabar...juga kepada kaum hawa agar jgn sakiti hati suami :)

senyumSOYA said...

berusaha jadi yang terbaik untuk kelaurga y akandibina nanti~

insyaALLAh~

senyumSOYA said...

berusaha jadi yang terbaik untuk kelaurga y akandibina nanti~

insyaALLAh~

Republic Aku said...

like to be lelaki..hehe

NOOR FATIN said...

aku suka membebel kalau stress. nasib ler sapa yang kena. haha. tak la, jrg kot. bila stress sgt2 je. kalau pendam pn payah. kalau meletop, gegar umah aku..

Miss Tira said...

Kesefahaman penting dalam kekeluargaan. :)

cikmemy said...

yeay!bolehlah bebel banyak2 kat laki aku nanti.hahaha

Dearie Pearls said...

Hi..
saya perempuan jugak..
heeeeee...

*thank u datang blog saya..

mr.syazwan said...

bila ku ada isteri

akan bagi 110% ALL OUT..

hahaha

apakah itu??

teng3

=_=

whitecappuccino said...

bagus ni.
Tapi saya tak suka berleter..lagi tension..wat dek jer :)

ardinihumaira said...

:') owh nanges baca ni..

Plain Jane said...

ala da bagi makan minum syukur lah tu. nak lebih2 soping mcm2 la pulak. kalo hasben jutawan len la.

MAPPIAU said...

kalau tak membebel satu hari rase tak lengkap hidup huhuhu

- zuriey - said...

pesanan buat lelaki di luar sana tu.sbr ye dgn bebelan si isteri

white rose said...

kalau kau mcmni, aku snggup terima kau...

bole?

tapi kau cukup umur tak?

Pelangi cinta said...

marah2 sayang le namanya heee..

hidup berpasangan bukan utk marah2 tapi untuk saling memahami atra stu sama lain ;)

azi nur said...

bgus bagi pakwe2 bace..hehee liookee~

♕ Mr.IX ♂ said...

hargailah pengorbanan isteri..hehe..gua masih bujang..

cemomoi said...

pedih telinga juga nih

cemomoi said...

pedih telinga juga nih

kata kila said...

huhu. bagus entry ni

i am S!L4H.. said...

err errr

x tau nk rply kt mne komen anda.
tumpang kat sini bole? jgn banned gua. hakhak

suke yg di tulis di komen? oww yeahhhh

puteri ain said...

wanita berleter bersebab..

tapi kalau jumpa lelaki yang kuat berleter..kalah perempuan..

fiezah91 said...

hehehe..saya suka membebel kalau tgh geram.. :P

Semarak Api said...

hahaha! label sengal malam! gelakkan uncle gedek jgk..hahaha..

*apesal ntah.asal ko bebel blog aku bsawang,kompom pastu aku hapdet.dasat gak kuase bebel org laki nih.hahaha.

Nesa Wazir said...

nesa cuba ke 'link'.tp x lpas..mgkin line bz..tp dari komen2 pembace dpt agak yg ini pasal pengorbanan isteri...
entry ni bgus jugak kalau ramai lelaki yg bace :P

ikan emas said...

suker suker suker...


.....

mE said...

sebenarnya leteran seorang isteri cuma sementara...
dia nak orang dengar apa yang terbuku dihati dia.
cara nak senyapkan dia.
dengan senyapkan diri sendiri.
lama-lama hilang la leteran itu.

pihak lelaki sila sabar ye :)

KUREKURE COMEL said...

hehehe..suke membebel...rasa best...


laki mmg kena tahan...jgn nak naik angin sama jgk..huhuhu..

makcikkantin said...

ish ish, syoknye.....malam ni tak nak masak lah...errr pakcik, ode piza boleh?

dotblogspotdotkom said...

yups.... kita saling perlu memerlukan....

tak de isteri.. sejuk le semalaman.... huhuhuhuhu

gadisBunga said...

biasa la tu. nasib baik gb belum kawen, takde la org nak pening2 memikionye. huhu~

kelisa_samudera said...

saidina umar diketahui seperti seekor singa yang garang. rupanya dia menikus dengan isteri sendiri. betapa kasih dan bertanggungjawabnya dia pada kerukunan rumah tangga. itu le keistimewaan wanita yang islam bagi.

KatekateKite said...

cite kite tebalik, ayah kite suke membebelkan anak2nya, emak kite buat perkara yang sama, die akan diamkan diri tak layan, nanti ayah akan diam sendirik, die takkan membebel kalau xde org yg dgr ;)

aniswany said...

salam ,
good info ;)

FasiHaH SupiaN said...

salam, terima kasih kerana berkongsi link..haha so perempuan2, kene alert.hehe

nabilah_2908 said...

alahai..bertuahnya kalau dapat suami macam tu...huhu.... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MAIN MASAK-MASAK

niesz said...

bgus nye lah kan..tp org skrg xde dah mcm tu, kalau pompuan bising, lagi kena pukul ade lah..

Epal Hirata said...

sntry ni membuat sy bpikir..huhu
membebel kerana syg..menegur mana yg kurang,tanda kasih syg pd suami dan ank2 tu..
cube tengok mak2 kite membebel sbb mnegur kan..sbbnye 1 je,mak2 ni sygkn kite..
dan bukan ke pmpuan ni spttnye jd plengkap sang suami..pmpuan mbebel,laki tolong dengar la..sabar la sikit ye wahai lelaki...baik lah pmpuan tu mbebel dari senyap terus...ye dak?

Mamaleesya said...

bkn nak membebel...cuma nak ingatkan diye je hihi

nyanyisunyi said...

oleh itu sedarlah wahai kaum adam...:))

Cik Pah said...

salam kenal..

nice entry..so boleh lah cik pah tuntut royalti ngan suami sebab menyuskan anak lagi sampai skang..heheh

mykhalis said...

sangat bermaknna..khalis sangat setuju, pengorbanan isteri sangat bermakna dan takd apat dibalas..

latest entry di blog khalis : binatang laut dalam yang pelik

Ungu said...

haha. kenapa perlu ditujukan untuk uncle gedek?

btw, entri yang naisss.

Wahida Nasution Thakhrim said...

bukan apa, isteri membebel tu inginkan perhatian dari suami..
nice entry, sesuai untuk para suami dan husband-to-be..