apa barang

Apa barang

Saturday, April 16, 2011

semua tentang siput yang gua pernah carik sendiri di sekinchan

jawapan untuk post sebelum ini..




                                          1 kijing



                                                            
                                                2 mentarang

                                                    retak seribu



remis

berkulit keras kecil, berwarna kebanyakan putih  dan ada yang bercampur oren ,hitam dan putih
habitat remis  di pasir .di tepi pantai ..dan hanya boleh di cari bila air surut ..kita tidak perlu turun ke laut
untuk mencari remis cukup hanya  dengan kais kais sepertia ayam mengunakan apa saja..senduk. pembaris
sedalam  dua atau tiga inci..saja betuk remis seperti lala..



lala
berkulit lembut..berwarna hitam cair seolah olah kelabu..hidup di dalam lumpur atau  bentuk sama dengan remis .senang di cari cuma perlu menapis lumpur saja..banyak di dapati di pasar pasar.. boleh di dapati segar atau kering

kepah siput gayam
tinggal kawasan parit atau bendang..tidak ada kena mengena dengan air masin besar sedikit.. lupakan wikipedia di sana tersilap gambar dan habitat.. berwarana agak hitam/kelabu.. besar dan agak berkulit keras dan kelihatan seperti remis


retak seribu
habitatnya agak ketengah laut..berkulit keras sedikit  rasanya senang cakap banyak kat kedai makan


kijing
habitatnya tingal di dalam tanah di tepi pantai ..perlukan cangkul atau penyodok... untuk mencarinya
mudak dicari..mana tanah keras dan berlubang lubang dan agak kelihatan tinggi dan tinggal berkelompok
jumpa satu sarang maknanya penuh satu guni beras 20kg rasanya sedap jika pandai masak..jangan makan banyak nanti sakit perut

mentarang
di tengah laut dalam 1 atau dua kilometer,..dari pesisr pantai senang yang mencari perlu tunggu air agak surut ,,perlu sebatang kayu yang di raut seperti senduk dan sarung tangan... kerana tajam..apa bila di masak perlu di buang ekor yang terdapat di dalam cengkarang seperti cicak ,,jika tidak tahan sakit perut
sedap di masak pedas atau sayur kuning atau di bakar saja ..boleh di dapati sepanjang jalan dari sekinchan ke sabak bernam

siput belitong atau siput sedut
 habitat hutan kayu bakau..banyak di jual di pasar tanya gua siku perut karang

siput bintang
antara siput tersedap..hidup di pemukaan lumpur..dan bercorak macam kominis macam ada bitang tiga
waran putih dan berbintang bintang sapa pernah tengok seperti siput gondang tapi ini di laut

siput gondang
terdapat di dalam sawah atau bendang kata orang sedap gua tak tau..gua selalu carik dulu jual sama cina bela itik gua tak pernah makan

kerang
siapa tak tau gua siku pusat baru tau

kerang bulu
habitat di dalam lumpur laut yang agak keras .tinggal berpasang pasang tidak banyak ..seperti kerang tapi berbulu kulitnya ..jangan ingat lain..nanti gua sepak..jika dapat sepuluh pasang sudah boleh senyum..paling kecil sebesar duti siling lima posen

lokan
seperi tiram tetapi ..hidup berhampiran bakau... berkulit keras banyak di rompin dan di sabak bernam







Nota:
semua siput itu mudah di didapati  seluruh pantai sekinchan terutama antara tali ari 6 sehinngga parit 12.. dengan laut yang dekat... pengeluar padi terbesar negara . kebun kelapa , sukun, mata kucing dan longan , dan kebun koko sungai selangor yang dekat .hutan yang dekat..kilang haram dan halal bersepah.. hanya orang malas saja yang lapar...

42 comments:

fazey said...

aku nak balik sekinchan sekarang! grr.. aku rindu nak makan remis, mentarang, lala, retak seribu, kijing...


gi beli kat pantai remis je..keh3..

sharamli said...

lapar!

Cik Bidadari said...

weeeeeeeeeeeeeeeeee... kampung kita sg besar.... siput sedut... best... yg lelain tu tak makan... lala makan... yg lain tu lom tahu nak makan ke idak... keh keh keh...

GiveAsh said...

wah sedapnya..

cumel~* said...

salam..

tp siput sekinchan lg sedap dr mkn hati..tambah lagik kalau mkn ngan nasik panas2..

fazey said...

asal tak tahu kewujudan pantai BNO? ke aku ni ketinggalan jaman? -.-"

pantai BNO femes mi udang eh? dulu makan kat pantai batu 23

seminggu sekali said...

seafood.

ardinihumaira said...

bestnye leh slalu makan benda ni. fav dni tau :D

Cikli said...

dalam byk-byk tu, gua masih suka etok. bukan raja petra yg gua maksudkan. etok...

white rose said...

aku bru lalu skinchan ptg smlm naek bus ke KL...

suke tgk sawah padi di skinchan...

LibangLibu said...

remis sungai kau makan tak?

gadisBunga said...

mentarang adalah haiwan wajib yang akan mak aku beli setiap kali lalu jalan nak gi kuala selangor.

padahal kat pasar tani shah alam pon ada~

DuniakuAbstrak said...

dem dem...lapar..lapar..

adrinaqamarina said...

rina tak kenal kerang *larik.

haha.

mentarang tu paling feveret! kat kuala perlis pon banyak jeee. :P

retak seribu pon suka! kepah siput gayam pon sama.

lala pula makanan kecik3 dulu.

syukur sebab tak allergi kat makanan laut~

Wahida Nasution Thakhrim said...

suka sangat mentarang.. sedap!!

cikpia said...

mentarang aku macam taknah tengok.... yang lain, favourite!!!

Ummu~Ishak said...

org cakap mentarang tak sedap. betul ke?

cek chun said...

dalam semua-semua tu, kerang je yang guwa tak lalu nak makan. weird
padahal siput yg tajam2 yg buat pehiasan tu, dan selalu orang tak makan tu, guwa boleh pi hentam makan plak. dabel weird.

Miss Tira said...

Memang nama dia macam tu ke? REtak seribu. Waa uniknya semua nama-nama ni. Yang Tira tahu cuma lala je. Hahaha :p

aleen aiden said...

oih sedapnye.....dah terbayang2 nak masak apa nih.hahah
haishhhh!haru!

Nur Misnan said...

asoooo... faham sudah
aku kurang makan siput2 nih
elak dari dapat penyakit
terutama kerang...

writers of common interest said...

..fuh, sumenyer seddaaap sekali dan bagi mereka yang punya masalah kulit malamnya akan disudahi dengan upacara menggaru yang melampau..


(salam..numpang lalu bro..)

gedek! said...

Tapi orang yang lapar belom tentu pemalas.....

sakakarma said...

mentarang ...baru la aku kenal, binatang rupanya ingat kan apa ke benda....aku selalu nampak tepi jalan di sabak bernam.

Nerzhul said...

pehh...goreng pedas sedap tuhh

Isa said...

Gua masih kompius.

Gua cari kepah di beting pasir muara Kuala Muda Kedah.

sayangsayangibu said...

tak pernah makan mentarang tu, selalu ternampak di tepi jalan sg besar tp tak terbeli sbb takut nak cuba rasa

JIJI YU said...

etok tak masok list ke..

cemomoi said...

mentarang tak pnah cuba lagi... ada juga yang tak pnoh dengo, mana yang paling best ni?

elly said...

rajin plak ko bercerita pasal siput ek....

prelovedlinalah said...

aku paling suke kalo ade orang bercerita bab makanan. sbb aku sukeeeeeeee makan.

p/s : ape mksd ko hanye org yg mls saje lapo? mcm aku la plk

ayunda maajis said...

soo cooolio..1st time tahu pasal retak seribu..pelik x penah dgr..sbb nama dia x macam nama seafood pon..wahaha..ok aku jakun now..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

sokong statement , hanya orang yang malas je lapar. Bumi ciptaan Allah SWT ni penuh ngan sumber rezeki.

gigiAriEma said...

makin tmbh lapar la plak tgk siput tu haiii.. nyum3.. :)

madbi said...

apsal suma urang siput jer? aku suka kerang bulu.... liat, walaupon sukar dicari tapi tengok yang hidup terjelir tu yang tak tahan...!

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
rxz 5 speed 6 speed catalyzer

beb cari siput celah baru tak pe kalau masuk kat paya bakau seram beb takut ade ular kapak lahhh


sedap tu kalau siput masak lemak cili api perrgghhh

A retarded kitty said...

lala sedap gila!

myMOONyet ♥ JGS oppa :P said...

grrrrr~ baru lepas makan kepah, tgk gmbr ni rasa nak makan balik~ :P

Mommy Fara said...

amboi! seronoknya!

Yastro said...

Dlm bebanyak siput...mentarang je yg gua x bleh blah...hahaha

Tag N Giveaway

dyah16 ! said...

dh lama tak makan lala.
terliur.

:P

Aku Baik said...

sape blh jual kt saya siput gondang dgn kuantiti yg byk..harga berapa...tolong emel sy...pai.paichow@yahoo.com