apa barang

Apa barang

Wednesday, July 6, 2011

Resepi Kari Kepala Ikan merah ,masak Bermadu

Bahan-Bahan:  
1 kilo kepala ikan merah (dibelah dua)
250 gm serbuk kari babas
250 gm cili merah (dikisar)
8 biji kacang bendi
2 biji tomato (dibelah dua)
1 mangkuk air asam jawa
10 sudu besar minyak masak


 5 ulas bawang merah dihiris
3 ulas bawang putih diris
3 tangkai daun kari
2 keping asam gelugor
1 sudu teh kas-kas
1 paket kecil halba campur
sedikit garam


Cara: 1.bersihkan kepala ikan dan ketepikan.
2.bancuhkan serbuk kari dengan sedikit
air (sederhana pekat)
3.panaskan minyak untuk menumis
4.tumiskan halba campur,bawang merah, bawang putih, kas-kas dan daun kari sehingga wangi.
5.masukkan rempah kari dan cili yang telah dikisar. tumis hingga pecah minyak.
6.masukkan air asam jawa beserta dengan kepala ikan dan asam gelugor.
7.tambahkan sedikit air hingga kuah kari tadi sederhana pekat. biarkan hingga mendidih menggunakan api yang sederhana besar.
8.masukkan tomato dan kacang bendi beserta dengan sedikit garam. biarkan selama 2 minit dan padamkan api.
 





nota:
Mei9 dan Cupcap masak kari kepala ikan.kepala ikan merah,yang di beli oleh Nina KellyMan semasa mejemput Gua Dari KLIA.

35 comments:

bujal X said...

untunglah.

sedapkah?

Miscellaneous Smiles said...

ahh lapor!

nurkass said...

haha..
bermadu tu mmg tak leh blah..
mane gambonye bro..nak gak tgk hasilnye..hehe

alien said...

best tu

gadisBunga said...

takde madu pun dalam resepi...

imah said...

letak madu sikit kompem sodap ^^

Nadia Harnisa said...

Huhuhu.. Bermadu tuh sebab Madu2 yang masak kot...

senyumSOYA said...

bgos2~ harmoni hidup "uncle" (^^!

Kazaztan Team said...

perlukah ada Bermadu itu...ehehheheh gambo mane..gambo...

ainz said...

Bertuahnye badan..ade yang membeli..ade yang memasak.. ;)

Daddy Ziyyad said...

Tang mana madu nya??

~maiahaha

azieazah said...

Yang berMADU adalah si tukang masak. Hahahahaha


Belajar Gerak Hati Isteri Dulu Sebelum Ada Dua Handphone...

Zuraidah said...

Errr. Madu tu wajib kah? :D

Kapten Atok said...

indahnya madu

JONY AL BUAYAK said...

macam best

FasiHaH SupiaN said...

beruntung haiz ada dua bini.hehe

S..U..D..@..I..S said...

kari yg confius....
mesti terangkat

ayunda maajis said...

hua hua..bini punyer la excited masak...sbb laki balik umah rupernye..wiii

Cikli said...

gua dah sediakan semua bahan. bila nak buat, lu kata BERSIHkan kepala ikan. gua terus berhenti. jangan nak ajar gua budaya kuning ni bro... hahaha

Mr feckry said...

sedap tak? kang gua buat tak sedap siap lu

Nerzhul said...

madu bermasak tu yang sedap!

Abd Razak said...

Tak minat makan kepala ikan...

bobhandburry said...

Sedap mkn ngn ulam cicah budu.. ;p

Zu
http://www.zuwairiaiman.com

ghost writer said...

dipajang terus resipnya bung...huh.

solo mum said...

waaaahhh beruntungnya badan!!

Emira Darmia said...

kari abg mmg xda santan atau susu ke???

Mommy Fara said...

....ouh, msk bermadu maksudnya madu sama-sama masak memasak. Ptt takde madu dalam kari.

lieynanilaz said...

kompom sedap..kan bro..hehe..

NOOR FATIN said...

boleh tlg msakkan lagi sekali boleh x? kami semua lapar ni. ehehhe

whitecappuccino said...

sejak bila jadi chef ni

nurniyusoff said...

suami orang-orang ...kan

untung laaaaaaaaaaa

melle amir said...

kemain resepi

Cik Ina Do do Cheng said...

la gua ingat termasuk blog ibu-ibu tadi. kenapa kat belakang tu kalau tak de bermadu tak boleh ke?

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob Triple, nanti teman bubuk sesudu madu...orait? Nanti nak try miker punya resepi tu, nampak cam sedap!

eLL said...

bestnya madu