apa barang

Apa barang

Wednesday, July 13, 2011

Tak sabar menjadi tua

Gua sentiasa ingin menjadi lebih tua .kerana tua kelihatan macho...

sebagai budak yang di lompatkan kelas oleh pihak sekolah tapi pihak sekoleh tuduh pihak ppd dearah pada masa tu..gua terima ,dengan hati yang panas

bila lompat kelas bermakna gua lebih muda bulan dan tahun dengan kawan sekelas.di angapan budak  kena buli gua buli balik kekadang gua cilok,arh baik punya cilok

setahun lompat kelas tahun tu ada ujan besar  kena jawab dalam obejektif, setakat ABDC hitam kan saja mana suka.Ada guru secara senyap senyap isikan borang berasrama penuh adat orang tak suka kan gua dicampak gua ke sekolah berasrama penuh

bertambah la gua jadi gengster tapi bukan kl gengstar  sebab kena buli ,jadi gua buli balik..sambil baik punya cilok  akhirnya gua di terima juga dalam kumpulan kongsi di asrama itu dan buleh buat babak ganas lalok macam Kl gengstar tu..

habis la spm , umur muda lagi... gua nak kerja kilang badan kecik, umur muda remaja teruna pulak tu, jadi gua mengambil keputusan yang gua fikirkan sambil berbaring terlentang dan tangan kiri letak di dahi ,gua renung  susur dan bubung rumah ... gua memulakan perniagaan pencetakkan ...


dengan bantuan sahabat ,gua bukak akaun bank yang ada riba.. bank bank perdagangan  kat malaysia ni memang riba pun kalau tak  tukar sikit sikit faedah simpanan ..kalau nak nampak islamik guna istlah nampak arab arab ..tapi sebenarnya riba jalan belakang...apa pun istilah jika menekan dan melebihi agaran dan nilai , adalah riba

peniagan gua pada masa itu adalah mencetak berita berta internet pada orang kampung dan dearah, maklumlah pada masa itu zaman refomasi  dan sukan sukom ...tak ada sapa ada internet..gua dengan meminjam komputer amoi kesayangan gua Mei9 pada masa itu,dengan berbekalkan line 1511  gua mejualasetiap cetakan aka print  70sen ... masuk ma ,sekincan banyak padi semua orang kaya..gua jadi kapitalis dan monopoli perniagaan pada masa itu..ia itu perniagan mencetak malumat internet

bila umur 16 ni nak keluarkan duit dalam bank seksa ,,, buleh  Rm 200 je..jika lebih kena  suruh mak ikut atau buat surat , atu pun kena bincang dulu dengan pegawai bank..nak belanja awek mesti tak dapat sebab mak ikut sekali masa keluarduit..begitulah  kehidupan gua dalam tahun tahun mencabar tahun sukom dan refomasi juga dikenali sebagi tahun tilam berjalan di mahkamah


nota:
kepada senyum soya terimakasih kerana sudi menjadi anak ..kepada gedek  kita buleh tersenyum

20 comments:

imah said...

tua=matang..

pisau belati said...

tua kerana matang dan pengalam itu lebih bermakna....

gadisBunga said...

awak tua nanti mesti isteri2 awak susah hati.

sebab makin macho. :D

zati embong said...

haha.aduh.bersabar eh.xpe,meh kita doa cepat2 masa jalan.

Citarasa Rinduan said...

kak ayu nak tua..
tapi perempuan kalau tua kurang cantik

lelaki mcm kamu mmg macho....
hehehe

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

uhuhu...

senyumSOYA said...

ade..patotla rasa cm terpanggil baca entri uncle arini..hahahha..tup2 nama ada kat bwah 2.. bley gak..cm kool ja jadi anak uncle gedek..hehehe

uish.. geng lompat kelas gak ka?? hahaha..kita sama brutal la uncle..^^!

FasiHaH SupiaN said...

dak lompatlah bro nie...wahh tabik springg... makin tua makin macho? hehehe habislah, makin ramai yg terpikat nanti bro...

Cikli said...

hang pernah tengok cerita the highlander?

ainz said...
This comment has been removed by the author.
Cempaka R.Minta said...

hii

ainz said...

Hurm..bagus kalau cpt matang..kadang2 ade yg dah tua,tapi fikir mcm bdk tak cukup umur,tak guna gak.

Prince Halilintar said...

pengalaman mengajar kite menjadi matang bro...bagus la mcm tu..=)

amiza said...

blog ini sudah kembali seperti dulu .penuh sindiran dan salah eja...suke de

Waqheh said...

kalo nak tua jadilah tua kelapa, makin tua berminyak. jgn jadi tua keladi makin tua makin mnjadi keh keh...gua steady

atie said...

.. ha ..ha... info macam nak faham macam tak faham bagus2 suka baca dan mengamatinya... dok kat sekincan ke... sana memang ramai org kaya.... he...

gedek! said...

Makin tua makin berisi...

zety said...

tua?erk..

kalau saya tak nak la tua lagi amalan belum cukup.ceh utk diri sendiri.haha

zety said...
This comment has been removed by the author.
MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob Tua Solo, miker kaya dak masa tu, hasil jadi kapitalis?